sábado, 29 de octubre de 2016

Interviu #1 Mela Ruja Diaconu


1. Cum este persoana misterioasă transformată în fluture?

Bună, Dela. Nu mă consider misterioasă doar nu îmi place să mă afișez ostentativ.



Îmi plac fluturii datorită zborului lor ce sugerează libertate.



Trăim într-o societate în care trebuie să facem atâtea lucruri încât nu mai avem timp să ne manifestăm libertatea.




2. Observ că-ți plac cărțile și că sunt prietenii cei mai fideli.
Au devenit o obsesie pentru tine ( cum e cazul meu cu hand-made-ul) sau nu?

Nu cred că am obsesie pentru cărți.

Totuși cei din jurul meu cred asta, ceea ce nu e același lucru.

Am foarte multe cărți încât nu mai am loc fizic pentru ele și încă mai cumpăr.
Citesc și scriu despre cărți dar consider acest lucru o pasiune.



3. Când pleci din România mai mult timp, unde îți rămâne inima și gândul?

Am fost plecată o lungă perioadă din țară și totuși nu am simțit un dor concret. M-am obișnuit cu străinatatea.




Prietenul meu și o parte din familie sunt încă în țară, astfel România reprezintă încă noțiunea de "acasă".


4.Văd că limbile străine îți plac nespus de mult ca și mie deci mă întreb ce tehnică de a învăța folosești, poate îmi prinde și mie bine cu germană.

Da, îmi plac limbile străine.

Dacă limba engleza am învățat-o în școală, germană și spaniolă le-am învățat singură.



Nu știu dacă am o anumită tehnică însă ideea constă dintr-o exersare continuă. Germana am învățat-o vorbind-o și notând cuvinte.

Limba spaniolă am învățat-o ascultând pe alții vorbind dar și ascultând muzică.



Cred că tu poți învăța germana ascultând CD-uri de la vreun curs audio. Nu e o limbă comodă însă nu e nici imposibil de învățat.

5. Eu sunt nouă în această lume a cărților și scriitorilor și văd că toată lumea scrie în lumea de azi. În trecut era altfel, se poate astfel da o posibilitate tuturor?


Toată lumea scrie, da. Nu cred că e un fenomen exclusiv românesc, ci mondial.

Oricine iese puțin în evidență într-un domeniu, în secunda 2 va scrie o carte.

Partea proastă în acest context e că trebuie să fim foarte selectivi pentru că un procent semnificativ este maculatură.




6. Ai o persoană dintre scriitorii celebri pe care o vezi ca pe un model de viață?


Dacă ne referim la scriitori clasici, nu putem să îi alegem ca modele în viață deoarece majoritatea lor au avut o viață obscură , de mizerie. Bineînțeles, există mulți care fac excepție de la asta.


Cât despre scriitori contemporani, puțini au o viață de invidiat. Ne putem identifica eventual cu personajele și nu neapărat în ideea de modele de viață.


De exemplu, Melody Browne din cartea "The Truth about Melody Browne", un personaj ce își reconstituie copilăria din cioburi sau Violet din "Acele locuri minunate".




7. Deși lumea nu poate fi schimbată, cum reușești să o vezi prin ochii colorați ai fluturilor?


Lumea trebuie acceptată așa cum e sau ignorată când e cazul.

Am învățat să nu mă preocup de ceea ce nu mă interesează.


Astfel, lumea mea e un univers mic compus din cărți, persoane cu care inevitabil interacționez și situații cărora trebuie să le fac față.
Încerc să mă bucur de natură când ies (mai puțin decât aș vrea) și să opresc timpul în loc în pozele pe care le fac.



8. Din motive tradiționale româneşti, fiecare zonă are un simbol, care-i al tău?


Nu sunt o zonă ca să am un simbol.
M-am născut în Ardeal, apropo. Dacă e să aleg un simbol acesta ar fi cartea, categoric dar și soarele. Îmi place Ardealul și detectez imediat accentul unei persoane dar acesta e defect profesional. 🙂


9. Ai un vis de viitor, ai ceva ascuns în caseta inimii?


Aș vrea să devin traducătoare însă am învățat că viața este plină de neprevăzut, deci nu îmi fac planuri pe termen lung.



10. Eu urmăresc mai rar dar tu cum vezi viitorul cultural al României?


Cred că România este pe un drum bun din punct de vedere cultural însă cărțile nu sunt accesibile tuturor, din păcate iar bibliotecile nu sunt dotate corespunzător.

Cred că ar putea exista mult mai multe evenimente culturale. De asemenea, lipsește destul de mult turismul cultural.

Un exemplu pozitiv în acest sens este Sibiu, pe când cel negativ ar fi Sighișoara.




11. În Spania se vand cărțile cu prețuri începând cu 20 €. Nu toți și le pot permite cu salarii minime de 700 €. Ai vreo idee în această privință?


Știu că prețul cărților în Spania este așa mare. În Austria de exemplu o carte costă în medie 11 €, pe când în Spania e dublu.




Acolo taxa pe cultură e de 20%. Înclin să cred că prețurile nu au scăzut odată cu criza.





Iti multumesc din inima pt timpul acordat





No hay comentarios:

Publicar un comentario