lunes, 9 de enero de 2017

Recenzie Voica de Henriette Yvonne Stahl

Recenzie - Voica - Henriette Yvonne Stahl


Henriette Yvonne Stahl termină primul ei roman "Voica" la 22 de ani şi reprezintă o introspecţie în viaţa rurală românească de după primul război mondial. Stilul original al scriitoarei m-a copleşit şi nu am putut lăsa din mînă cartea.


 Acest roman e povestea Voicăi, o ţărancă tînără cu probleme conjugale care e în cumpănă între a creşte fiul nelegitim al soţului ei Dumitru cu o ţigancă, sau a renunţa la tot. Decizia mea prioritară de a citii cartea a fost pt că descrie satul românesc.....iar eu am crescut şi copilărit acolo.Personajele evoluează din punct de vedere psihologic, pe parcursul romanului.


 Cartea are un "ceva" pt care nu o poţi lăsa din mînă. Voica e o ţărancă măcinată de o patimă care nu poate fii înţeleasă de un orăşean, cea a pământului.Pe tot parcursul cărţii vrea să obţină de la soţ o bucată de pământ pe numele ei pt a nu rămâne pe drumuri cînd fiul acestuia, Ion, v-a moşteni totul. Scriitoarea prin romanele ei crează o capodoperă literară.
 Cartea ţi se lipeşte de suflet prin limbajul şi trăirile ei. Deoarece romanul e plin de violenţă, nu există victime şi călăi.Nu toţi ţăranii sunt neciopliţi.Brutalitatea e doar una din feţele lor. Ei pot fii prietenoşi şi politicoşi cu "domnişoara" de la oraş care stă la ei în gazdă şi asistă neputincioasă la toate astea.

Voica şi Dumitru sunt oameni chibzuiţi şi harnici care se gîndesc la viitor dar au fiecare dreptatea lui.Dumitru se încăpăţânează să-i dea pogoanele de pământ Voicăi pt a o motiva să se poarte bine cu copilul lui. De aici se dezlănţuie bătăi,blesteme,ameninţări,dezastre,reveniri,acceptări, împăcări.
Cartea are un discurs narativ debordant.Literatura româna mi-a pătruns în suflet prin intermediul acestui roman şi fiind şi eu o "ţărancă" nu-l pot egala în sufletul meu cu nici un altul din nici o altă literatură.Cartea surprinde graiul, concepţiile şi mentalitatea ţăranului român.Pe fundalul evenimentelor revoluţionare sociale se aşterne moartea, maternitatea şi instinctele omeneşti.
Voica e o nuvelă care se citeşte cu sufletul la gură şi o recomand tuturor în special celor crescuţi la sat.

Lectură plăcută!!!!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario